Windows Patch Management: het belang van regelmatige updates

In dit blog bespreken we waarom het regelmatig uitvoeren van updates cruciaal is voor de beveiliging van je organisatie en prestaties wat betreft IT. Denk aan het beschermen van bedrijfsnetwerken. We leggen uit wat de betekenis van Windows Patch Management is, waarom het tijdig toepassen van deze updates essentieel is voor het mkb, gaan we in op de risico’s van verouderde software en leggen we uit hoe effectieve patchmanagementprocessen kunnen bijdragen aan het verbeteren van jouw IT-prestaties. Tot slot leggen we uit hoe je dit proces kunt automatiseren en welke best-practices je kunt volgen zodat jouw organisatie altijd up-to-date is.

Lees snel verder hoe je met de juiste strategie niet alleen kwetsbaarheden vermindert, maar ook de productiviteit verhoogt van jouw organisatie.

Wat is Windows Patch Management?

Windows Patch Management is het proces waarbij updates, ook wel patches genoemd, worden geïdentificeerd, gedistribueerd en geïnstalleerd op Windows-systemen binnen een netwerk. Deze updates worden uitgevoerd om bekende beveiligingslekken te verhelpen, bugs op te lossen en de functionaliteit en stabiliteit van het besturingssysteem te waarborgen.

Welke soorten Windows Patches zijn er?

De wereld van Windows-patching kan erg complex zijn, vandaar dat we verschillende soorten Windows patches onder elkaar uitleggen. Hier zullen we niet te diep op in gaan, maar dan heb je een idee welke patches er bestaan en wat ze inhouden. We bespreken zes verschillende updates met je:

1. Beveiliging-updates

Beveiliging-updates voor Windows, of ook wel beveiliging patches genoemd, zijn kleine aanpassingen aan software die worden gemaakt om je computer beter te beschermen tegen hackers en virussen. Deze updates repareren de zwakke plekken die Microsoft soms ontdekt.

2. Cumulatieve updates

Simpel gezegd betekent het wat je wellicht al kan raden, een alles in 1 update! Cumulatieve updates zijn een verzameling van meerdere kleine updates in één groot pakket. Met één installatie zorg je ervoor dat je meerdere beveiligingsoplossingen, bugs, prestatieverbeteringen en stabiliteitsverbeteringen kan uitvoeren en oplossen.

3. Servicepakketten

Servicepakketten, ofwel servicepacks, zijn belangrijke updates die aanzienlijke verbeteringen, functies en oplossingen voor problemen (bugs) aan het Windows besturingssysteem toevoegen. Eigenlijk zijn het verzamelingen van eerdere updates en nieuwe aanpassingen in één pakket. Het is een efficiënte patchmethode die kan helpen om het proces van updaten en het onderhouden van systeemstabiliteit te vereenvoudigen.

4. Kwaliteit-updates

Hierboven hebben we de beveiliging-updates al benoemd en uitgelegd. In tegenstelling tot deze update, zorgen kwaliteit-updates voor het verbeteren van prestaties en betrouwbaarheid. Ze lossen problemen op zoals foutmeldingen, vastlopende programma’s of andere bugs die je dagelijkse werk kunnen verstoren. Kwaliteit-updates worden maandelijks besproken in de Patch Tuesday van Microsoft. Hier worden incidentele updates gegeven voor urgente beveiliging-updates. Hier zullen we verder in dit blog uitgebreider op in gaan.

5. Stuurprogramma-updates

Stuurprogramma updates zijn specifieke updates die problemen aanpakken en verbeteringen bieden voor hardware apparaten, zoals printers, die aangesloten zijn op een Windows-systeem. Het apparaat kan problemen veroorzaken als het stuurprogramma verouderd is of helemaal niet meer goed is.

6. Functie-updates

Functie-updates zijn grote updates in het besturingssysteem die nieuwe functionaliteiten en verbeteringen met zich meebrengen. Deze updates brengen vaak nieuwe functies of tools waarmee je meer kunt doen op je computer, zoals een verbeterde interface, nieuwe apps of andere handige instellingen.

Wat is Patch Tuesday?

We hadden gezegd om Patch Tuesday, of Update Tuesday, even wat uitgebreider toe te lichten. Microsoft hanteert een uitgebreide en gestructureerde aanpak voor haar patchbeheer. Hiermee wordt gewaarborgd dat Windows gebruikers tijdig updates ontvangen om kwetsbaarheden te verhelpen en de prestaties te verbeteren.

Patch Tuesday is een naam waarbij elke tweede dinsdag van elke maand nieuwe updates en features door Microsoft (en andere bedrijven, zoals Adobe) naar buiten brengt. Op deze dag worden urgente beveiliging-updates, kwaliteit-updates en nieuwe functies gepubliceerd. Door elke maand updates naar buiten te brengen weten gebruikers en IT-beheerders wanneer ze hun systemen moeten bijwerken. Systemen worden echter weleens blootgesteld aan zero-day-kwetsbaarheden. Die zullen we hieronder kort toelichten.

Wat zijn Zero-Day Kwetsbaarheden?

Een Zero-Day Kwetsbaarheid is een kwetsbaarheid in een systeem of apparaat die is bekendgemaakt, maar nog niet is gepatcht. De ontwikkelaars van de software hebben dit probleem dus nog niet ontdekt of nog geen tijd gehad om te patchen. Dit betekent met andere woorden dat er ‘nul’ dagen zijn verstreken, sinds het probleem is gevonden. Ontwikkelaars moeten daarom snel handelen om een patch te maken, zodat de gebruikers of IT-beheerders deze kunnen overnemen. Een kwetsbaarheid is een fout in software, die in dit geval dus nog niet is opgelost, waardoor hackers deze kunnen gebruiken om computers en/of netwerken aan te vallen.

Best-practices voor patchmanagement

Patchmanagement is cruciaal voor het beveiligen van IT-systemen en het verminderen van beveiligingslekken, storingen en compatibiliteitsproblemen. Hieronder geven we jou een aantal best-practices voor effectief patchmanagement:

Inventariseren van systemen

Inventariseer welke software en hardware je gebruikt, inclusief besturingssystemen, applicaties en netwerkapparatuur. Ontwikkel vervolgens een patchbeheerbeleid, waarin je duidelijke richtlijnen en procedures opstelt voor het verwerken van deze software en hardware. Dit is van belang omdat dan patches consistent en effectief worden toegepast en uitgevoerd.

Een goed gedefinieerd patchbeheerbeleid bevat ook de rollen en verantwoordelijkheden van IT-personeel, alleen hierdoor verzuimt een organisatie niet om kritieke beveiligingspatches te prioriteren en te implementeren.

Test patches

Het is belangrijk patches te testen. Bij fastbyte doen we dit door een zogenoemde update-ring in te voeren waarbij je een deel van jouw PC omgeving op dag 1 (patch tuesday) gaat patchen. Een ander deel doe je bijvoorbeeld een paar dagen later. Update-ringen geven aan hoe en wanneer je je apparaten moet bijwerken met de nieuwste updates. Update-ringen worden ook gebruikt om bijvoorbeeld jouw Windows 10 apparaten te upgraden naar Windows 11. De ondersteuning van Microsoft voor Windows 10 apparaten stopt. Lees hier meer over het upgraden naar Windows 11.

Zorg ook hier voor een zogeheten rollbackplan (terugdraaiplan). Zo kunnen systemen snel teruggedraaid worden naar de vorige werkende staat. In de laatste best practice vertellen we hier meer over.

Automatiseer waar mogelijk

Om de werkdruk te verlichten kun je het patchen automatiseren. Ook kunnen kwetsbaarheden onopgemerkt blijven als een patchproces handmatig wordt uitgevoerd. Zorg er voor dat kritieke patches automatisch worden geïdentificeerd en gemarkeerd voor snelle actie. Hiermee kun je de efficiëntie van je organisatie verhogen en menselijke fouten verminderen, wat resulteert in minder patch gerelateerde fouten.

Monitoren en rapporteren

Naast het inventariseren, testen en automatiseren is het daarna van belang je patches goed te monitoren en te rapporteren. Door dit regelmatig te doen zorg je ervoor dat systemen up-to-date zijn.

Met deze logboeken en rapporteren kan er duidelijk en makkelijk gecontroleerd worden of updates goed toegepast zijn. Mocht dit niet zo zijn, kun je met het monitoren, problemen snel detecteren en oplossen.

Verwijder tijdig oude software

Naast het uitvoeren van patches, is het ook van belang om te kijken naar software en besturingssystemen die end-of-life zijn gegaan en daarom geen patches meer ontvangen. Hierdoor vormen ze een groot risico.

Zorg voor een terugdraaiplan

We hebben het al even genoemd, wanneer een patch een conflict veroorzaakt met bestaande software, zorgt een rollbackplan ervoor dat jouw organisatie snel kan terugkeren naar een eerdere status. Zo wordt de kans op uitval of schade verkleind.

Door dit plan zo effectief mogelijk te implementeren, wordt de functionaliteit van het systeem snel hersteld en is jouw organisatie daar meteen van op de hoogte. Mogelijke negatieve gevolgen worden samen besproken en opgelost waar nodig.

Laat Fastbyte helpen!

Duizelt het je na het lezen van dit blog? Fastbyte maakt ICT behapbaar, zodat jij je kan concentreren op waar jij sterk in bent. Fijn toch? Fastbyte heeft IT-experts in dienst, die jou graag helpen met een IT-vraagstuk. Wij blijven onze IT experts aanmoedigen om zich te blijven ontwikkelen op ICT gebied. Zo heb jij altijd de beste IT’ers die jouw werkplek beheren.

Benieuwd wat werkplekbeheer voor jou betekent? Lees het hier. Of wil je gewoon eens advies? Neem vooral eens vrijblijvend contact met ons op om te zien wat we voor jou kunnen doen.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief, mis niks en ontvang speciale aanbiedingen plus de belangrijkste ICT nieuws, tips & tricks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

het belang van regelmatige updates