De ergonomie van het thuiswerken

🕐 2 minuten lezen

Wanneer we spreken over de werkplek, hebben we het niet alleen over de hardware, de software en de mindset die ervoor zorgt dat je attent bent op cyber bedreigingen. Je moet ook nadenken over hoe je erbij zit terwijl je aan het werk bent. Hoe richt je je werkplek thuis het beste in, ook als je over beperkte middelen beschikt?

De beste plek in huis om te werken?
Idealiter zit je in een aparte kamer, waar je de deur achter je kunt dichttrekken voor afleidingen en om je werk achter je te kunnen laten. Als je geen aparte kamer hebt, maak dan een hoekje in de woonkamer die speciaal voor je werk is.

Wat is een goede werkhouding?
De ideale ergonomische wereld heeft een verstelbaar bureau en bureaustoel en een los toetsenbord en muis. Maar de praktijk is weerbarstiger: grote kans dat je niet over verstelbaar materiaal beschikt en met een eettafelstoel aan een te hoge tafel zit.

Het belangrijkste is om een los toetsenbord aanschaffen want als je rechtstreeks op je laptop werkt, zit je scherm veel te laag en belast je je nek. Zet daarom je laptop op een stapel boeken of op een standaard en typ op een los toetsenbord. Werk je toch direct op je laptop? Zet de laptop dan liever wat dichterbij, in plaats van dat je naar voren gaat buigen om het scherm goed te zien. Ga niet hangen. Probeer altijd recht te blijven zitten, tegen de rugleuning aan.

Aan een te hoge tafel werken is slecht voor je schouders. Heb je wel een bureaustoel? Zet die dan zo hoog, zodat je onderarmen op dezelfde hoogte zijn als de tafel. Zo kunnen je schouders zich veel beter ontspannen. Zet eventueel je voeten op een doosje of een kratje.

Heb je geen bureaustoel, maar zit je op een eetkamerstoel? Ga dan op een paar kussens zitten, zodat je toch hoger zit. En als je geen armleuningen hebt, moet je zo dicht mogelijk bij de tafel aanschuiven, zodat je onderarmen volledig op de tafel kunnen rusten. Leg je toetsenbord in dat geval verder weg.

Belangrijkste adviezen voor thuiswerkers:

  • Gebruik een los toetsenbord en muis.
  • Gebruik kussens om op tafelhoogte te komen met je armen.
  • Blijf altijd rechtop zitten, tegen je stoelleuning aan.
  • Probeer niet gespannen te zitten.
  • Beweeg extra veel en sta regelmatig op.
  • Voer telefoongesprekken staand of lopend.
  • Doe schouder- en nekoefeningen.
  • Werk wisselend op de bank.

bron: www.nu.nl

< Naar het kennisbank overzicht

Vond je dit interessant?

Abonneer je nu op de ‘Fastbyte Update’ en ontvang maandelijks relevante ICT informatie en tips uit de praktijk via email. Mis dit niet!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *