veilig thuiswerken

🕐 3 minuten lezen

5 tips voor veilig thuiswerken

Gelukkig is de overheid met de eerste vaccinaties begonnen, waarmee we hopelijk het tij mee weten te keren en weer terug te kunnen naar een samenleving zoals voor de uitbraak. Dit betekent niet dat iedereen dan weer fulltime op kantoor zal zijn. Vier op de vijf medewerkers geeft aan om ook na de pandemie thuis te willen werken. Dit wordt hybride werken genoemdeen combinatie van thuis en op kantoor. Hybride werken staat voor het flexibel kiezen van de locatie waar het werk plaatsvindt. 

Hoe zorg je dat jouw medewerkers overal (hybride) veilig kunnen werken? Lees hier onze tips voor veilig thuiswerken.

Veilige werkomgeving 

Creëer  een beveiligde (thuis)werkomgeving. Laat je medewerkers veilig inloggen op de werkomgeving van jouw organisatie.  Verschaf je medewerkers apparatuur met goede beveiliging. Denk bijvoorbeeld aan MFA (multi-factor authentication). Hierdoor is het moeilijker voor criminelen om systemen binnen te komen.

E-mailbeveiliging

Het afgelopen jaar hebben wij een enorme toename gezien van phishing en ransomware bedreigingen. Daarom is het belangrijk dat jouw medewerkers beschikken over de nieuwste email beveiliging. Deze beveiligingssystemen kunnen aan de hand van Articifial Intelligence de kwaadaardige e-mails herkennen en filteren. Niet alle verkeerde mail kan hierdoor eruit gefilterd worden, daarom blijft het beste advies om jouw medewerkers te trainen op het herkennen van deze e-mails en berichten. Jouw medewerkers zijn vaak de zwakste schakel voor cybercriminelen. Vooral nu ionzekere tijden, want criminelen spelen bewust in op emoties en angsten van mensen.

Gratis diensten 

Wees je bewust van de gevolgen van het gebruiken van Cloud-, opslag- of e-maildiensten. De gratis versies kosten geen geld, omdat hier vaak kanttekeningen aan zitten. Lees je goed in over de gebruikersovereenkomst van dit soort gratis diensten, zodat je weet wat er met je gegevens gebeurd.

Waar gegevens opslaan? 

Zorg er voor dat jouw medewerkers gevoelige documenten altijd op de werkomgeving van jouw organisatie opslaan. Er zijn oplossingen die er voor zorgen dat er automatisch back ups gemaakt worden van gevoelige documenten op een privé Cloud. Waardoor het terughalen van deze gegevens wanneer nodig sneller is en beter is beveiligd. 

Mocht je werken met een USB-stick zorg er dan voor, dat je altijd de gegevens op de stick versleutelt.

Video- en chatdiensten gebruiken 

Er zijn veel mogelijkheden om te videobellen tijdens thuiswerken. Microsoft Teams is afgelopen jaar het snelst gegroeid, omdat deze naadloos samenwerkt met andere Microsoft Office producten. Daardoor is het makkelijk in gebruik emaakt het efficiënt communiceren mogelijk. Goed om hierbij te weten is, dat wanneer je gebruik maakt van Office 365, je dit afneemt bij Microsoft, maar je bent zelf verantwoordelijk voor de beveiliging eback-up van deze omgeving. 

Wil jij persoonlijk thuiswerken tips? Neem contact met ons op en wij kijken met jou mee en geven je tips om veilig thuiswerken mogelijk te maken. Of het nou gaat om thuiswerkplek, op kantoor of onderweg. Heb jij al nagedacht over hybride werken? Wij ontzorgen jou volledig om veilig thuiswerken mogelijk te maken. Onze servicedesk helpt jouw medewerkers bij IT vragen en of problemen. Je betaalt hiervoor per gebruiker per maand een kleine abonnementsprijs. Makkelijker kan het niet! Voor ons vanzelfsprekend, voor jou een ICT zorg minder. 

LEES OOK:

5 tips om phishing te voorkomen

Waarom back up maken zo belangrijk is

< Naar het kennisbank overzicht

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief, mis niks en ontvang speciale aanbiedingen plus de belangrijkste ICT nieuws, tips & tricks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.