Tips om phishing mail te herkennen

🕐 1 minuten lezen

phishing mail

Lees onze tips om phishing mail te herkennen

Zie je een e-mail die aan een of meer van onderstaande punten voldoet? Dan zouden de alarmbellen flink moeten gaan rinkelen.

  • Begint de e-mail met ‘beste klant’, ‘hallo’, of een andere algemene aanhef, dan vist iemand om te zien wie er toehapt. Slecht taalgebruik is ook altijd een veeg teken.
  • Ook geldt: hoe dringender het verzoek, hoe groter de kans op phishing. Een crimineel probeert je op te jagen zodat je malware installeert of je gegevens opstuurt.
  • Onveilige links in een e-mail spreken eigenlijk voor zich. Bedrijven zullen duidelijk toelichten wat voor link ze meesturen. Daarnaast zal een bedrijf je niet zomaar vragen om ergens op te klikken om je betaalgegegevens bij te werken.
  • Kijk tot slot uit voor dubieuze bijlagen. Controleer altijd extra goed of een e-mail te vertrouwen is voordat je iets downloadt, zeker als de naamgeving ervan onduidelijk is. Hetzelfde geldt voor het verzendadres: iets moet van logischenaam@bedrijfsnaam.com afkomstig zijn. Bij twijfel neem je telefonisch contact op met het bedrijf (maak daarbij gebruik van de nummers op de officiële website, voor de zekerheid niet het nummer onder aan de e-mail).

 

Wil je meer informatie over phishing mail? Lees meer artikelen op onze website Blog of hieronder.

LEES OOK:

5 tips om phishing te voorkomen

4 tips om ransomware te voorkomen

 

< Naar het kennisbank overzicht

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief, mis niks en ontvang speciale aanbiedingen plus de belangrijkste ICT nieuws, tips & tricks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *