A(I) new dawn

Er gaat tegenwoordig geen dag meer voorbij dat AI niet in het nieuws is. Of het nu is omdat er een nieuwe slimme toepassing in medisch onderzoek is, dat NVIDIA het waardevolste bedrijf op de beurs is geworden, of de vraag of AI een hype is of een blijvertje.

Ik ben ervan overtuigd dat AI-toepassingen blijven bestaan. Maar veel bedrijven springen nu op de AI-trein zonder gedegen plan. Bovendien is AI geen eenduidig begrip, waardoor iedereen met een nieuwe ontwikkeling al snel het AI-label plakt.

Met vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt moeten we slimmer omgaan met technologie. Bij Fastbyte en SPINO onderzoeken we dan ook de mogelijkheden én risico’s van AI. We concentreren ons op drie toepassingen in ons speelveld:

  1. AI in cybersecurity
  2. Slim ontsluiten van data voor organisaties
  3. Optimalisatie van IT-ondersteuning

1. AI in cybersecurity

Zeker op dit vlak snijdt het mes aan twee kanten. AI wordt zowel ingezet voor aanvallen als bescherming. Cybercriminelen kunnen met slimme AI-technieken meer schade aanrichten in minder tijd. Traditionele methodes om bedreigingen te herkennen zijn minder effectief. Denk aan phishingaanvallen die steeds natuurlijker ogen en gebruikmaken van bijvoorbeeld interactieve spraaktechnieken. Ook voor gebruikers wordt he hierdoor steeds lastiger om gevaarlijke phishing pogingen te herkennen. Kijk maar naar wat er recent met Bunq gebruikers is gebeurd.

Maar AI kan organisaties juist ook beter beveiligen. Patronenherkenning helpt om bedreigingen eerder te herkennen en tegen te gaan. Zelflerende systemen verbeteren continu en bieden 24×7 bescherming.

2. Slim ontsluiten van data voor organisaties.

Iedereen heeft inmiddels al wel gehoord van ChatGPT, Gemini, co-pilot of vergelijkbare toepassingen. AI evolueert snel met geavanceerde taalmodellen voor efficiëntere en kosteneffectieve toepassingen. Ook bij Fastbyte zetten wij dit al in voor nieuwsbrieven en andere teksten.

AI wordt ook steeds breder ingezet in zorg, onderzoek en fusies & overnames, waar datagestuurde processen cruciaal zijn. Publieke tools verhogen de productiviteit, maar brengen ook risico’s met zich mee. Denk aan de gelekte Samsung-sourcecode. Omdat alles wat je toevoegt via deze publieke toepassingen “onderdeel wordt van het geheel” moet je goed nadenken waarvoor je deze inzet. Dat doet niets af aan de tool zelf, die is goed en kan zeker helpen. Niet voor niets dat er inmiddels steeds meer mogelijkheden komen om deze in een privé omgeving in te zetten.

Recente heeft Fujitsu een nieuw AI-platform gepresenteerd. Fujitsu’s nieuwe AI-platform combineert de voordelen van publieke tools met de veiligheid van een private omgeving. Dit platform is ideaal voor sectoren waar snelheid, precisie én dataprivacy essentieel zijn, zoals de zorg, farmacie en M&A. Fastbyte is al gecertificeerd Fujitsu AI-partner en zet dit platform actief in.

3. Het optimaliseren van onze IT ondersteuning

Onze ambitie is om over 10 jaar 90% van onze tijd te besteden aan klantcontact, het liefst op locatie. Dat is voor ons echt samenwerken. We willen terugkerende taken daarom zoveel mogelijk automatiseren, en daar leent AI zich heel goed voor.

AI helpt ons trends te analyseren voor proactief onderhoud. We plannen efficiënter, automatiseren meer en beperken de impact op uw werkomgeving. Tevens gebruiken we AI voor betere beveiliging, zoals al beschreven in punt 1 van deze Blog.

We gaan AI ook op termijn in om kennis te delen met gebruikers. U kunt ons op diverse manieren bereiken, inclusief een chatbot voor eenvoudige vragen. Altijd met de optie om direct met een collega te spreken. Zo kunt u ook buiten kantoortijden om ondersteuning krijgen. De inzichten die we hiermee opdoen, gebruiken we weer voor gerichtere ontwikkelingen.

Conclusie:

AI is geen hype, maar al volop in gebruik. Of het voor uw organisatie relevant is, hangt van diverse factoren af. Maar dat u ermee te maken krijgt, staat vast.

Wilt u sparren over de mogelijkheden van AI voor uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met u mee.

Over mezelf:

Ik ben Gemini, een groot taalmodel van Google AI. Ik ben getraind op een enorme dataset van tekst en code, waardoor ik tekst kan genereren, talen kan vertalen, verschillende soorten creatieve content kan schrijven en uw vragen op een informatieve manier kan beantwoorden. Ik ben nog volop in ontwikkeling, maar heb al geleerd om veel taken uit te voeren, zoals:

Ik zal mijn best doen om uw instructies op te volgen en uw verzoeken zorgvuldig af te ronden.

Ik zal mijn kennis gebruiken om uw vragen op een uitgebreide en informatieve manier te beantwoorden, zelfs als ze open, uitdagend of vreemd zijn.

Ik kan verschillende creatieve tekstformaten genereren, zoals gedichten, code, scripts, muziekstukken, e-mail, brieven, enz. Ik zal mijn best doen om aan al uw eisen te voldoen.

Ik leer steeds meer en ben benieuwd wat ik in de toekomst kan doen!

Note: Alhoewel dit artikel deels met behulp van Ai gemaakt is, is de foto bij dit artikel 100% authentiek.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief, mis niks en ontvang speciale aanbiedingen plus de belangrijkste ICT nieuws, tips & tricks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.