Het is weer bijna Black Friday
Kijk jij ook zo uit naar Black Friday en Cyber Monday? Black Friday is in Nederland op 25 november en Cyber Monday is op maandag 28 november. Lekker goedkoop koopjes jagen! Ben je er als de kippen bij en sta je al om 8 uur te trappelen voor de deur om bij je favoriete winkel naar binnen te gaan? Of misschien heb je alle aanbiedingen die je wil kopen alvast in je winkelmandje gestopt bij je favoriete webshop om op “betalen” te drukken zodra die deal erop staat. Maar wist je dat dit juist de momenten zijn waarop cybercriminelen wachten om hun slag te slaan?
Consumenten zijn minder alert
Door al die mooie deals, raken mensen snel afgeleid. Je ziet een mooie advertentie op Facebook voorbij komen. Een deal die bijna niet te geloven is. Een nieuwe iphone voor een prikkie! Die heb je altijd al willen hebben! Trap er niet in! Dit zijn momenten waarop cybercriminelen toeslaan en via “nepadvertenties” jouw data proberen te achterhalen.
Bait and switch
Soms zijn de advertenties wel echt, maar proberen bedrijven je om de tuin te leiden. Zeker Chinese verkopers hebben hier nog wel eens een handje van. Je ziet een ontzettend mooie foto van een tas of een kledingstuk, maar het eindresultaat wat je per post ontvangt, lijkt er bijna niet op. De kwaliteit is helemaal niet zo goed als op het plaatje, of ziet er gewoon heel anders uit. Of op de foto lijkt het heel groot, maar in werkelijkheid is het piepklein en heb je er niks aan. Zeker met verkopers die vanuit het buitenland werken, heb je vaak veel minder garanties als het fout gaat.
Contact informatie
Als je iets online koopt, let dan eerst of je het bedrijf kan contacteren via mail, of liefst telefonisch. Hoe goed is hun klantenservice. Veel online bedrijven proberen je via “veel gestelde vragen” om de tuin te leiden. Hoe beter de contactgegevens verstopt zitten, hoe slechter hun klantenservice vaak is. Let eerst even op de ruilvoorwaarden voordat je iets koopt.
Lees de beoordelingen
De meeste gerenommeerde bedrijven hebben een eigen google pagina. Daar staat vaak de locatie, webadres en contactgegevens op. Ook kunnen klanten daar een review achterlaten. Door de beoordelingen van andere klanten te lezen, krijg je mogelijk een beter beeld van een bedrijf. Let op, ook hier kunnen “nepreviews” tussen staan. Beoordelingen die door werknemers van het bedrijf zelf geschreven staan, dus scroll even naar beneden om wat meer te lezen voordat je met een bedrijf in zee gaat.
Nep DHL mails
Een andere manier waarop cybercriminelen vaak te werk gaan is door phising mails te sturen. Het liefste willen ze phishing mails versturen van bedrijven waar je mail van verwacht. Tijdens de feestdagen is er eerder kans dat je mail verwacht van Amazon, Bol of DHL. In zo’n nepmail wordt vaak gevraagd om op een link te klikken. Of je moet je wachtwoord opnieuw invullen. Controleer altijd de afzender. Vaak wordt er een ander email adres gebruik dan wat je gewend zou zijn. Klik ook niet “zomaar” op een link. Verzeker jezelf dat je niet valt voor een nepmail.
Marktplaats scams
Een ander veel voorkomende scam is de Markplaats scam. Vooral voor puppies en kittens worden op marktplaats tijdens de feestdagen veel nep advertenties op Marktplaats gezet. Super schattig zo’n lief klein beestje. Vaak moeten ze vanuit het buitenland komen en moet je een aanbetaling doen. Daarna zijn er allerlei “problemen” waardoor het nodig is om steeds meer geld over te maken naar deze criminelen. In de meeste gevallen krijg je uiteindelijk je diertje niet en gaat de crimineel er vandoor met je geld. Geef nooit zomaar geld vooraf. Als je al een huisdier online wilt kopen, zorg dat je zaken doet met een fokker of een gerenommeerde non-profit organisatie die dieren redt uit het buitenland.
Phishing mail of toch niet?
De feestdagen zijn er om plezier te hebben. Je wilt geen nare bijsmaak krijgen omdat je bent gevallen voor een aanbieding van een crimineel. Niet alleen voor consumenten is het belangrijk om nu extra alert te zijn, voor bedrijven geldt dit ook.
Trapt jouw personeel in een cyberaanval?
Is jouw personeel misschien ook gevoelig voor een cyberaanval of phising mail? Hiervoor biedt Fastbyte een oplossing. Fastbyte kan voor jouw organisatie een phisingcampagne opzetten. Hoe gaat die campagne in zijn werk? Er worden automatische spoofmails gestuurd. Dat zijn nepmailtjes, die bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Bijvoorbeeld over je salarisspecificatie of over een pakketje wat niet bezorgd kon worden. Trappen jouw medewerkers er in? Check hoe slim ze zijn in het omgaan met nepmails.
Phishing knop in Outlook
Wij kunnen zelfs een phishing knop in Outlook maken. Hiermee kan een medewerker, wanneer ze (denken dat ze) een phishing mail ontvangen, op de knop drukken om aan te geven dat de mail in hun ogen verdacht is. Dit is een extra middel om je personeel te trainen, en ook een sein voor jouw organisatie als er een keer een ECHTE phishing mail binnen komt, die niet van de cybersecurity campagne afkomstig is.
Fastbyte wenst je veilige feestdagen toe
Hoe je de feestdagen ook gaat doorbrengen, blijf alert. Trap niet in gemakkelijke valstrikken. Fastbyte helpt je graag verder, om eens na te denken over hoe jij jouw organisatie meer cyberbewust kan krijgen. Immers, een vergissing zit in een klein hoekje, maar kan enorme gevolgen hebben. Wij leveren maatwerk voor elke organisatie. Cybersecurity hoeft niet duur te zijn, afhankelijk van wat jij nodig hebt, leveren we een grote, of kleine oplossing, want Fastbyte maakt ICT behapbaar.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief, mis niks en ontvang speciale aanbiedingen plus de belangrijkste ICT nieuws, tips & tricks!