IT leerpunten 2021

🕐 3 minuten lezen

IT pijnpunten van 2020 en leerpunten voor 2021

2020 was een jaar dat niet snel vergeten wordt, het zal zeker genoemd worden in de geschiedenisboeken. Met aandacht voor de pandemie en de sociale- en economische gevolgen van dien. Maar 2020 was ook een jaar om het belang van IT in te zien en het invoeren van flexibel en locatie-onafhankelijk werken. Wat heeft 2020 ons geleerd? En waar moet je rekening mee houden in 2021?

1. Van op kantoor naar thuis

Corona heeft ons geleerd om goede continuïteitsplannen te hebben, want deze bleken bij veel bedrijven onvoldoende aanwezig te zijn. Men was niet voorbereid op diverse rampscenario’s waaronder een pandemie. Waardoor de werkprocedures voor alle regio’s en functies belemmerden. Ook bij bedrijven die al een beleid voor thuiswerken ondersteunden bracht de pandemie alles in een stroomversnelling.

Veel organisaties moesten vliegensvlug oplossingen vinden om op afstand te kunnen werken. Daarnaast werd geïnvesteerd in middelen om de “frontline medewerkers” te ondersteunen in het distantiëren van anderen, terwijl ze hun werk toch konden uitvoeren. De afwezigheid van benodigde apparaten, creëerde hierbij een uitdaging voor vele ondernemingen. Door de toegenomen vraag namen voorraden snel af en toeleveringsketens lagen stil.

2. Belang van IT beveiliging onderschat

Door de onverwachte aanpassing om op afstand te werken, vergaten veel bedrijven hoe belangrijk beveiliging eigenlijk is. Diverse bedrijven dachten dit eenvoudig op te kunnen lossen door te vertrouwen op traditionele toegang tot systemen en informatie met wachtwoorden, totdat ze een beter alternatief hadden gevonden. De helpdesk draaide overuren, omdat medewerkers thuis kampten met de nieuwe uitdagingen van externe toegang tot systemen.

Ondertussen maakten hackers op grote schaal misbruik van de corona en het ontbreken van goede beveiliging op afstand. Waardoor een forse stijging te merken was van nieuwe aanvallen gericht op medewerkers op afstand. Het aantal ransomware aanvallen verdubbelde in korte tijd zelfs!

Werknemers bleken (en blijken) namelijk ideale slachtoffers te zijn voor phishing-aanvallen. Cybercriminelen probeerden dit niet alleen via e-mailberichten, maar ook  via applicaties zoals sms, social media, en andere productiviteit applicaties.

Alsof dit nog niet genoeg was, gingen ze ook achter de externe infrastructuur aan. Waarbij ze massaal VPN’s scanden, om toegang te krijgen en stiekem mee te kijken naar cruciale bedrijfsdata. Deze werden vervolgens versleuteld of gelekt door de cybercriminelen. Nog nooit zijn er zoveel bedrijven slachtoffer geweest van cybercriminaliteit en data lekken.

Gevolgen pandemie voor IT in 2021

Wat betekent deze ontwikkelingen voor jouw bedrijf in 2021?

1. Identiteit werknemer bepaalt IT toegankelijkheid bedrijfsgegevens

Uit recent onderzoek blijkt dat vier op de vijf werknemers niet fulltime wil terugkeren naar kantoor. Dit heet hybride werken, combinatie van thuis en op kantoor. Hybride werken staat voor het flexibel kiezen van de locatie waar het werk plaatsvindt. Het komt er op neer, dat de identiteit van de werknemer bepaalt of toegang verleend wordt tot bedrijfsgegevens, ongeacht of ze zich intern of extern het bedrijfsnetwerk bevinden.

2. Gebruikerservaring

Nu medewerkers aangeven om ook in de toekomst thuis te willen werken, moeten IT-afdelingen een blik werpen op het creëren van een goed werkende en veilige externe gebruikerservaring.  Met de juiste technologie kan een apparaat detecteren in welk netwerk het zich bevindt en direct een directe (SSL-)versleutelde sessie opzetten met productiviteitstoepassingen in bijvoorbeeld de Cloud.

3. Wachtwoorden

Met meer werknemers die vaker op afstand werken, is een betere gebruiksverificatie nodig. Allereerst is het hoogste tijd om afscheid te nemen van het gebruik van alleen wachtwoorden. Dit is gewoonweg niet veilig genoeg meer. Medewerkers die op afstand werken maken steeds meer gebruik van Multi-factor verificatie. Kies hierbij een oplossing die niet alleen veilig maar ook gebruiksvriendelijk is.

4. Disaster recoveryplan

Dagelijks wordt er 2,5 quintiljoen bytes aan data gegenereerd. En 90 procent van de nu bestaande data is de afgelopen jaren gecreëerd, waarvan een significant deel door kleine bedrijven. Gezien de hoeveelheid servers, desktops en laptops die door veel mkb-bedrijven wordt beheerd, moet er dus heel veel data worden beschermd.

Toch heeft bijna 75 procent van de mkb-bedrijven geen distaster recoveryplan en is slechts 25 procent ‘heel zeker’ dat ze de mogelijkheid heeft om data te herstellen. 50 procent van de mkb-bedrijven maakt een back-up van minder dan 60 procent van hun data. En de overige 40 procent? Die wordt helemaal niet beschermd.

Hoeveel die IT-downtime bedrijven kost? De afgelopen jaren verloor 35 procent van de mkb-bedrijven meer dan 340.000 euro vanwege downtime. En een heel ongelukkige 3 procent raakte hieraan meer dan 750.000 euro kwijt. Alleen al ransomware kostte Britse bedrijven in 2016 meer dan 5 miljoen euro – en de 25 procent die losgeld betaalde kreeg hierna niet de data terug. Wanneer een bedrijf wordt getroffen door downtime, probeert het allereerst zo snel mogelijk belangrijke data terug te halen. Volgens IDG duurt het gemiddeld zo’n 7 uur voordat een bedrijf na een incident met dataverlies weer volledig functioneert. 18 procent van de IT-managers geeft aan dat het 11 tot 24 uur duurt, of zelfs langer.

Maak daarom een duidelijk disaster recoveryplan voor al jouw data. Voor meer informatie hierover lees ons gratis White paper hier. Of neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Neem contact met ons op en wij zorgen, dat jouw organisatie in alle opzichten goed beveiligd is. Van het verschaffen van apparatuur, zorg voor toegangsbeheer, back-ups van je bedrijfsdata, veilig inloggen op het bedrijfsnetwerk tot het (extern) delen en opslaan van documenten. Ook geven wij jouw medewerkers graag instructies en trainingen om veilig (thuis)werken mogelijk te maken. Onze servicedesk helpt graag jouw medewerkers bij IT vragen en of problemen. Je betaalt hiervoor per gebruiker per maand een kleine abonnementsprijs. Makkelijker kan het niet! Jouw werkplek, gewoon goed geregeld!

LEES OOK:

5 tips om phishing te voorkomen

Waarom back up maken zo belangrijk is

< Naar het kennisbank overzicht

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief, mis niks en ontvang speciale aanbiedingen plus de belangrijkste ICT nieuws, tips & tricks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.